Muzikoterapie

Rozsah studijního předmětu/tématu:

  • Techniky muzikoterapie
  • Hra na rámový buben a misky
  • Pohyb a improvizace
  • Imaginativní techniky v muzikoterapii

 

Anotace:

Muzikoterapie patří mezi expresivní terapie a zabývá se léčením člověka hudbou, rytmem a zvukem. Předmět muzikoterapie nabízí studentům možnost naučit se pracovat s výrazovými hudebními a zvukovými prostředky a tak vytvářet vhodné prostředí pro terapeutické působení. K praktikování muzikoterapie není potřeba zvláštního hudebního nadání.

Výuka zahrnuje jednak teoretickou část, která seznamuje studenty s vývojem a hlavními školami v oblasti muzikoterapie. Dále jsou studenti seznamováni s principy individuální a skupinové muzikoterapie a s dalšími specifikami tohoto terapeutického směru.

Praktická část muzikoterapie zahrnuje základy hry na jednoduché hudební nástroje (jednohlavý rámový buben, štěrchadlo, tibetská mísa apod.), dále se studenti učí pracovat se svým hlasem a využívat prvky hudební improvizace.

Poznatky studenti využívají při vytváření muzikoterapeutických jednotek pro individuální a skupinovou muzikoterapii.

 

Vzdělávací cíle:

  • Zvládnout základní postupy a techniky využívané v muzikoterapii
  • Naučit se hlavní principy a směry muzikoterapie
  • Vytvářet muzikoterapeutické jednotky pro skupinovou a individuální muzikoterapii
  • Osvojit si základy improvizace na jednoduché hudební nástroje
  •  Naučit se hru na jednohlavý rámový buben a další jednoduché muzikoterapeutické nástroje.

 

Individuální a skupinová fototerapie

  • Analýza fotografického obrazu
  • Nácvik fototerapeutického sezení
  • Vyhodnocení fototerapeutických prací

Tematické vymezení:

  • Historické kořeny muzikoterapie
  • Improvizační hra
  • Rytmy a hra na jednohlavý rámový buben
  • Improvizace a skladba muzikoterapeutické jednotky
  • Techniky individuální muzikoterapie
  • Techniky skupinové muzikoterapie
  •  Aktivní a pasivní formy muzikoterapeutického působení
  •  Nácvik muzikoterapeutické jednotky

 

Metody výuky:

Přednáška, praktická cvičení podle pracovních listů, výukové tematické filmy. Skupinové a individuální práce. Diskuze, brainstorming ve skupinách, prezentace. Individuální studijní poradenství.

 

Literatura:

J. Kantor a kol.: Základy muzikoterapie, Grada 2009.

J. Pejřimovská: Dimenze muzikoterapie, Univerzita Trnava 2011.

Z. Šimanovský: Hry s hudbou a techniky muzikoterapie, Portál 2011.

A. Linka: Kapitoly z muzikoterapie, Gloria 1997.

L. M. Garfield: Léčení zvukem, Talpress 1997.